Våryran

Idag är första dagen på årets happening här i bygden: Våryran.
Iallafall var det så förr , på min tid, det var nått man såg fram emot, det var massa karuseller,knallar och lotterier av alla dess slag, ett år vann jag faktiskt en 18växlad cykel i en såndär lottdragning, jag har aldrig sett en så förvånad tivoli arbetare någonsin!
Troligtvis hade den som vars uppgift var att plocka ut alla vinstlotter en beef med tivoliarrangören! 1-0 till arbetaren! 
Och när man var sisådär 14 bast så var det ju otroligt "inne" med alkohol och då var våryran VERKLIGEN årets händelse, man söp sig aprak på häxblandning,hängde vid busstationen (R.I.P) spydde i ett hörn och hångla med nån dude bara för att det var SÅ JÄVLA COOLT och avslutnings vis så satt man,dyngsur (För det regnar ALLTID!) och huttrade på "varma trappan" tills spriten gått ur kroppen och man kunde ringa mamma efter skjuts! Men det var ju så den  var, våryran, den var så jävla cool!
Men, så allt varefter åren gick så krympte liksom "yran", busstationen revs,karusellerna blev färre/sämre och barnen (VI!) äldre och det som nu återstår är ingenting i jämförelse med det som var förr, nu får du vara glad om du hittar sockervadd. Det ända som håller traditionen uppe är regnet!Sorgligt tycker jag!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja nu märker man ju knappt att det e våryra :)



och det där med chockad tivoliarbetare känner jag igen från avestakarnevalen ett år.. gissar att dom hade nått att prata om på resan till nästa stad :)

2009-05-24 @ 18:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0