Vecka 16

"Din bebis är nu ungefär 80 gram och 11-14 cm stor! Det är inte bara fostret som växer, utan också livmodern och moderkakan blir större för att kunna försörja utrymme och näring till ditt växande barn.

 

Bebisen kan nu gripa med händerna, sparka och tillochmed göra kullerbyttor! Huvudet är nu upprätt och i ansiktet utvecklas muskler som gör att den redan kan grimasera, som att till exempel kisa, rynka pannan och öppna munnen. Skelettet har nu tillräckligt med kalcium för att kunna synas på en röntgenbild. Naglarna är väl utvecklade och benen är längre än armarna.

 

Då fostret rör sig allt mer och allt livligare så kan du möjligen börja känna dess rörelser i magen. En del kvinnor säger att det känns som gaser eller att magen kurrar. Om du inte känner bebisens rörelser ännu så ska du inte oroa dig, eftersom det kan dröja ända till vecka 20 innan du känner något."

När kände ni nått? Hur känns det? vart känns det?
...så man vet att det inte bara är en prutt!

Kommentarer
Postat av: Jamilla

Jag kände första gången (när jag är säker på att det var bebisen) i vecka 16 när jag satt på tunnelbanan. Hade tighta leggings på mig och precis där resåren skar in i magen kände jag att det buffade till flera gånger, som om att bebisen tyckte det var trångt :)

2011-02-10 @ 14:16:30
Postat av: Sofia

Jag kände första gången i vecka 20 tror jag.. och tänk dig en kolsyrepatron i magen ;) så kände jag det i början iaf. senare blev det mer sparkar och uttänjningar :)

2011-02-10 @ 20:57:14
URL: http://fidelido.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0