Tillägg i debatten:

Läste lite kommentarer på Claras inlägg i debtten om sen abort (se mitt tidigare publicerade inlägg!) och det är många som tar upp just "kvinnans rättigheter" som ett argument för detta...
Det är verkligen ett sjukt svårt ämne det här.
Mina åsikter grundar sig i att jag absolut tycker att möjligheten till abort är bra då ett oönskat barn inte alltid är ett älskat barn( men heller inte alltid ett oälskat!) eller att ett barn med en så pass allvarlig åkomma som att den exempelvis inte har något skallben och därmed omöjligt skulle kunna överleva. MEN.. att det också finns dom som ser abort som ett alternativ till preventivmedel är FRUKTANSVÄRT då dessa kvinnor kan uttnyttja detta.
Ett exempel på detta är den här kommentaren som jag hittade till Claras inlägg.. (Det fanns en hel del fler.. både för och emot-kommentarer, läs om ni orkar!)
"En sjuksköterska skriver

Det stämmer tyvärr inte. Folk är inte så bekymrade som man kan tro, det finns en hel del som genomför aborter mer eller mindre lättvindigt. Jag vet ju inte hur de mår när de kommer hem, men inte gör man väl två eller tre aborter i livet om det var så traumatiskt förra gången??
Jobbade på avdelning där man utför aborter, för bara 5 år sedan. Jag minns speciellt en tjej som gjorde abort i vecka 21+. I hennes (beviljade) ansökan till socialstyrelsen stod som förklaring ett enda ord: ”kondom-misslyckande”. Hon sa att hennes pojkvän gjort slut och att hon då inte längre ville ha barnet.
Jag träffade flera tjejer som blev förvånade över att det gjorde ONT att föda fram ett 16-17 veckors foster. Och vi ska inte tala om att det finns kvinnor som inte vet hur många hål de har i underlivet.. Folk är inte så upplysta som man kan tro.
Själv anser jag att man kan göra abort och samtidigt ha respekt för livet. Det gör man dock inte om man aborterar fullt friska ”foster” i vecka 22 och försöker rädda alla ”barn” från vecka 23 på avdelningen intill."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0