Planteringsakuten

Igår fick jag lov att plantera ut ALLA frön jag hade kvar eftersom "nån"  (misstänker att det var jag) varit så smart att låta dom ligga intill väggen i vedbon..i regnet! Så varenda påse var genomsur.Vilket resulteradei solrosor längs hela husväggen samt på framsidan av vedbon,Flera tovor gräslök i stor kruka,dill i stor kruka och kanelbasilikan fick dela kruka med den stora oreganon jag fått av svärmor + att jag planterade några chili-frön som ska förodlas ett tag inomhus!
Så igår vart det MYCKET gräva av,tätt följt av matlagning vilket resulterade i en SUPERGOD linsgryta med kanel och sen avslutades kvällen med Core och combat!( och så undrar jag varför jag är trött!)

Linsgrryta
2 dl okokta linser
4 dl Vatten (+ lite extra beroende på hur "rinnig du vill ha den,linserna suger åt sig ganska så mycket!)
1 röd lök
en förp. krossade tomater (ev med smak)
750 g frysta grönsaker.jag använde sommargrönsaker.
En burk tonfisk i vatten (går att välja bort!)
typ 1/4 vitlök(Jag gillar vitlök!)
En halv Chilifrukt(kunde haft i mer!)
Kanel
Salt o Peppar

Börja med att fräsa löken i lite olja el. dyl i en kastrull,häll sedan i vatten och linser.Låt puttra i ca. 10 minuter med  lock.
Under tiden kan du pressa/hacka ner vitlöken och chilin.
Lägg därefter i grönsaker,tonfisk(valfritt) och krossade tomater.Avvakta med det extra vattnet tills du ser hur den blir.
Krydda efter smak.Jag använde ganska så mycket kanel men gillar man inte det så går det att välja bort.
Låt allt stå och puttra tills grönsakerna är mjuka och allt är genomvarmt.
Servera ev. med pasta eller bara som den är.
Mycket gott,Mycket mättande!
Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0