..efter solsken kommer regn..

Efter att ha läst om lirarn i förra inlägget så blippade jag runt lite på aftonbladet-tv och hittade en sak inte var fullt lika tillfredsställande.
Här står vi och skänker pengar till folket i Haiti (ja det ÄR synd om dom också!) för något som vi inte kunnat påverka, jorden styr sig själv och nu råkade Haiti vara näst på tur att drabbas av en jordbävning, men, surprise suprise.. DET KOMMER ATT BLI FLERA och det finns INGET vi kan göra åt det!




Ingen har väl undgått att någon gång fått höra om Kärnkraftverket Tjernobyl!?
Felet som gjorde att effekten i reaktor4 ökade och små explosioner utbröt berodde dels på att reaktorn var dåligt konstruerad och att underhållet varit dåligt (redan 4 år tidigare var det ett haveri,inte lika stort som det -86 men tillräckligt stort för att indirekt påverka de boende i trakten genom att radioaktiva ämnen läckte ut, detta tystades ner!) men också att operatörerna stängt av flera säkerhetssystem. MEN, trots att man visste om vad som hänt så undanhöll man den här informationen för det boende i området till först 36 TIMMAR senare då man uppmärksammade att strålningen runt Forsmark här i Sverige ökat men att Forsmark inte var källan. Först då gick man ut och evakuerade. FÖRSENT!

Av de 49000 barn som idag föds i trakterna runt Tjernobyl är bara 18% HELT friska och av registret över avlidna är 50% barn från trakterna runt Tjernobyl. Flera generationer har blivit drabbade av ett fel som berodde helt på den mänskliga faktorn.Folket i Ukraina, är för fattiga för att testa sina grödor så dom har ingen aning om hur mycket radioaktiva ämnen som gömmer sig i marken,de "slaktar bara sina grisar och äter dom!"  och på de ställen där det blivit godkänt är det iaf flera 100 gånger över vad som är hälsosamt så än är inte lidandet över, det kommer att fortsätts såhär, år efter år efter år. Sen så finns det ytterligare ett problem,Tjernobyl,som fortfarande står kvar,  är i behov av renovering annars kan det spridas ÄNNU mer radioaktiva ämnen ,MEN, det finns inga pengar till detta!Kan ni förstå det här?! Det kan inte jag!



När jag såg det här klippet så grät jag, jag kunde inte hålla tillbaka tårarna, dom bara rann och rann.

Jag rekommenderar verkligen alla att se detta.

typ såhär kände jag mig efter den här verklighetsuppdateringen:

Kommentarer
Postat av: Kilis

Satte jag igång nåt när jag kollade på Pripjyat på jobbet eller? ;D

2010-02-26 @ 11:17:17
Postat av: annie

fyfarao! :(

2010-02-26 @ 19:59:50
URL: http://metrobloggen.se/vivalavida

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0