Vad innebär det att vara svensk?

Dessa sköna lirare driver just nu en debatt på sin blogg om innebörden av att vara svensk.
Bl.a har dom intervjuvat SDs partiledare Jimmie Åkesson.. Mycket intressanta åsikter i ämnet!
Så, vad är det då som gör en svensk till just det,SVENSK?
Är det Julbordet,Sillen eller Nubben vi kastar i oss? Kanske är det det blonda håret eller det blåa ögonen? (då kan vi, som ovannämnda bloggare sagt, radera hälften av sveriges befolkning som svenskar på en gång..)
Eller är det kanske kläderna vi bär eller sängen vi sover i!?
Är den som är tyst,sällan tar för sig och allt som oftast lever efter "nicka-och-le"-principen den äkta svensken vi söker? För det heter ju trots allt att man är "osvensk" när man berömmer sig själv och tar plats!
Nej ni mina vänner, Jag kan inte svara på frågan vad som innebär att vara Svensk men FÖR MIG innebär "att vara svensk", när man känner sig svensk och just nu känner jag mig ganska svensk! Men trots att JAG anser mig själv som det så kanske det finns de som inte gör det...
Så,vad känner ni er som idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0