Det där med stavning...

I dessa Wordfeud-tider så kan jag inte annat än börja fundera ... Man blir baske mig sjukligt dålig på att stava när man spelar det spelet ( för er som inte är med i svängen så är det alltså ett slags alfapet där man utmanar sina kamrater via mobilen! .. Och till er som ÄR med i svængen: reberecca heter jag!!! ;P ) Man vill ju liksom SÅ gärna att ens bokstäver ska passa in så man tycker nog att sist man kolla i ordboken så stavades väl "dags" med " X" .... eller?! Så man har ju all rätt att bli förbannad när rutan om att ordet är ogiltigt kommer upp!( eller när ens motståndare typ.. Har ett liv och inte gör sitt drag pronto!!;D) Men , out of topic, det jag egentligen ville komma till ang stavningen var det att vi håller på att klura på den lille mannens namn, anledningen till att Malte inte är helspikat känns för mig som att det beror lite på att det är ganska vanligt, i Sverige finns det 5000+ som heter Malte och i Fagersta 8 st( inkl. Mellannamn). Jag har alltid velat ha ett unikt men fint namn som inte är för långt och inte för hårt och Malte faller in på många av de punkterna.. Förutom vanligheten ( plats 56 på namntoppen 2010 )MEN , så hittade jag en alternativ stavning : Malthe! Endast 26 i sverige som heter det, ingen i västmanland! Men , då till dilemmat, han kommer då alltid få dras med felstavningar,tillrättavisningar och förvirring så fort någon ska plita ner hans namn och då är frågan , kommer han lida av detta? Jag lider förvosso inte av mitt "två C och enkel-V" men då är det uppenbart vart mina två c:n och mitt enkla v ska vara , säger han "Malthe med H" så kommer ju folk inte bli ett dugg klokare eftersom h:et aldrig uttalas... SÅ, hjälp mig här , ovanlig stavning med risk för felstavning eller vanlig stavning och hänga på strömmen?!

Kommentarer
Postat av: Anonym

häng på strömmen... helt klrt.

cimon. pether. miah.



näää.... känns som om cehvin ALLTID kommer få stava sitt namn än om han hade hetat just kevin, bara för att inte vara en i mängden.



herregud, köp en rolig overall till vintern så ungen sticker ut på de viset ist =) http://www.babyshop.se/overaller/s/30



2011-08-18 @ 17:02:38
Postat av: sarah

Jag som stavar mitt namn med h på slutet kan säga att man kan bli rätt less på att alltid behöva tillägga att det stavas med h och sen förklara vart i namnet det ska vara och sen 98% av gångerna så stavar folk ändå mitt namn utan h i slutändan haha.



Men det är klart att du ska ha med ett h om du vill! =) Bortsett från att alltid behöva säga till om det så gillar jag att det stavas så ändå!

2011-08-18 @ 18:05:43
Postat av: Ullis

Malte är ett så himla fint namn tycker jag :)... Fast jag är nog också lite av den åsikten att stavningen ska vara enkel. Jag heter ju Ulrica med C istället för K, och bara det känns drygt nog ;)...

2011-08-18 @ 21:12:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0