Usch,

För några veckor sedan så fick jag höra om sköterskan som Clara talar om i detta inlägg (<--- extern länk som öppnas i nytt fönster!)
Jag är inne på Claras spår där och tycker det är SJUKT hur man kan låta detta göras så sent in i graviditeten.
Har man lyckats sätta fart på ett liv och inte haft mera koll så får man banne mig ta konsekvenserna. Jag är inte emot abort då jag har full förståelse för folk som gör det TIDIGT i graviditeten..MEN ,så sent som i vecka 22 är ABSURT!!!
Ett skäl att få genomföra en abort så sent är om barnet har exempelvis har DS eller gomspalt.Personligen anser jag att detta är att likna med mord,och då kan vi ju sluta döma mördare som har mördat en person med ett allvarligt handikapp.. för dom räknas ju tydligen inte..
I ungefär vecka 16 kände jag buffar och skulle aldrig för mitt liv kunnat komma på tanken att jag inte skulle föda det lilla livet. (Nu var vårt barn ett barn som vi älskade från början MEN oavsett så skulle jag inte ha hjärta att ta död på något som precis visat mig att den lever ett eget liv därinne!)
Det finns såååå många människor i världen som inte kan få barn men så gärna vill ha och det finns så många barn i världen som inte har någon mamma eller pappa men som inte drömmer om något annat än att få det.
LÅT för guds skull dessa få en chans att korsa varandras vägar även om inte DU vill ha ditt barn. Låt det inte dö!
Detta är MIN åsikt! Vad tycker DU?

(foster i vecka 22!)

Kommentarer
Postat av: Ewe

Det är hemskt! Men de är åxå hemskt att leva med ett kraftigt handikap, frågan är vilket som här ondast... Låta någon leva som fånge i sin kropp eller....



Ja tycker du har rätt men....

Det är en riktigt svår fråga, men man skulle kunna kolla över rutinerna....

2011-06-19 @ 10:19:24
Postat av: Becca

Ewe: Ja absolut! Det är jättekluvet detdär... sjukt svår fråga.. ! :S

2011-06-19 @ 10:21:48
URL: http://reberecca.blogg.se/
Postat av: Leila

Har en bekant som jag spelat innebandy med. Hon födde nyligen sin Novali i vecka 24. Ett litet underbarn. De kämpar för fullt på akkis medans i lokalen brevd tillåts abort i vecka 22. Knasigt värre! (www.staeger.se)

2011-06-19 @ 13:49:02
URL: http://leeilas.blogg.se/
Postat av: E

Jag tycker inte att man skall döma någon efter ett val som gör över sin egna kropp eller en graviditet. Det är din kropp, ditt barn. Att kalla dom mördare är väl magstarkt, kan tycka att metoden är förjävlig däremot! Sverige borde också ha injektionen som dödar fostret först om det promt skall ske vid ett sådant sent tillfälle.

2011-06-19 @ 20:20:22
Postat av: Becca

Till E:

Nej så är det ju, alla gör ju som dom vill såklart men ja som sagt, rutinen behöver HELT KLART ses över,förstå bara de sköterskor som måste gå igenom detta! Det som jag kände kunde liknas vid "mord" var att man kan välja att bara för att man är ensamstående/barnet har ett handikapp som ex. Downs. ( som faktiskt "bara" är ett kromosomfel!) så anses man ha rätten att ta ett liv!

2011-06-19 @ 20:40:06
URL: http://reberecca.blogg.se/
Postat av: Becca

Till E igen: ..Sverige HAR väl den injektionen som rutin.. men att det inte alltid "fungerar som det ska" !?

2011-06-19 @ 20:41:24
URL: http://reberecca.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker att abortlagen om att man får "mörda" som du så fint kallar det, barn med Downs syndrom är bra. Downs är inte "bara" ett komosonfel utan kommer väldigt ofta med andra åkommor så som svåra hjärtfel och ledproblem. Min moster hade downs syndrom och jag skulle aldrig vilja gå igenom den resa som mina morföräldrar gick igenom med henne. Det tär oerhört på en familj att ha ett svårt sjukt barn som inte har samma möjligheter som andra. Det är upp till var och en att få bestämma vad de klarar av och jag skulle inte göra det, men ser inte heller ner på dem som skulle ta sig an uppgiften. Däremot kan jag tycka att man ska sänka abortgränsen till v.18, det gäller även "specialfall" som socialstyrelsen godkänt.

2011-06-23 @ 07:14:05
Postat av: Becca

till "Anna":

Jag kallar det inte att mörda utan tycker att det kan LIKNAS vid det då man väljer bort en annan människas liv.

Mord;

"Mord är ett uppsåtligt dödande av en annan människa, med definition i olika staters lagar. Mord särskiljs oftast från andra typer av dödande, såsom former där uppsåt inte existerar. Alla rättsväsen, antika som moderna, ser mord som ett mycket allvarligt brott."



Av de erfarenheter du har så är det ju heller inte konstigt att du tycker som du tycker heller. Och som jag skrev så är jag absolut inte emot abort utan tycker det är bra att möjligheten finns men det irriterar mig att det finns folk som använder det som preventivmedel eller för att "välja" hur deras barn ska vara.MEN, precis som du skriver så bör man se över rutiner etc kring just detta då v.22 är ALLDELES för sent.. uppenbarligen..eftersom barnet fortfarande lever och kämpar för sitt liv när det kommer ut.

För att få "kondom-misslyckande" beviljat av socialstyrelsen känns inte direkt genomtänkt!

2011-06-23 @ 09:31:27
URL: http://reberecca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0